Photobucket

Fiksumpikin netinkäyttäjä saattaa nyt otsikkoa lukiessaan hieraista silmiään ja miettiä, mitä kummaa me oikein höpäjämme. Onko osuuskunta-aate levinnyt jo toiselle mantereelle eli onko Hollywoodiin menty perustamaan S-market?

Ei nyt sentään. Me vain saimme tänä aamuna sellaisen omituisen tuttuudentunnetunteen ajellessamme aamuhämärissä pakkasaamussa halki uinuvan kylän, jota kaupan seinässä sädehtivä S-marketin kyltti somasti valaisi. Hetken näytti siltä, kuin se olisi ollut samanlainen maamerkki kuin Hollywoodia kukkulalta kurkkiva kirjaimistokin, tosin kylän kokoon sovitetussa
mittakaavassa eli aika lailla pienempi. Silti se talviaamussa tuntui loistavan yhtä reippaasti kuin kuuluisat kirjaimet elokuvakaupungissa. Emme me tosin ole koskaan Amerikassa käyneet, mutta olemme katsoneet niin monta filmitähtidokumenttia, että Hollywood tuntuu oikein tutulta ja osasimme aamuhämärissä kuvitella itsemme sen aurinkoisille kaduille.

Suomessa olisi aika monta S-market nimistä pitäjää, jos näiden valomainosten perusteella yrittäisi päätellä paikkakunnan nimi. Suuri kuntauudistus voitaisiin oikeastaan viedä astetta nykyistä pitemmälle ja päättää, että koko Suomeen tehdään yksi ainoa kunta. Se saisi nimekseen S-market, koska niitä kylttejä on jo nyt vähän siellä ja täällä valmiina. Toisaalta voitaisiin vierelle tehdä toinenkin, sellainen kasvukeskuskunta, jonka nimi olisi Citymarket. Nimet muistuttaisivat hieman näitä nykyisiä erilaisia Haapajärviä ja Pudasjärviä, joten ne olisi helppo hyväksyä.
Monet sanovat jo nyt kirkolle lähtiessään menevänsä markettiin, joten jokapäiväistä käyttökieltäkään ei tarvitse muuttaa.

Jossain on sellaisia valomainoksia, joissa lukee Alko, mutta se ei meistä ole oikein moderni nimi asuinpaikalle, joten sitä emme suosittele otettavaksi käyttöön samoin kuin voidaan unohtaa kaikki Itella-nimiset paikkakunnat. Ne ovat muutenkin katoavaa kansanperinnettä, ja tilalleen ovat tulossa Smart-Postit.

Näiden S- ja Citymarkettien ohessa olisi pienempiä kyliä nimeltä ABC. Niilläkin on jo omat valomainoksensa, joten ei tarvitsisi yhteiskunnan vähiä rahoja tuhlata nimikilpiin, koska entiset ovat ihan käyttökelpoisia. Maantietokin muuttuisi paljon helpommaksi, kun ei koulussa pinnisteltäisi yrittäen muistella Oulun tai Jyväskylän sijaintia vaan voisi aina todeta, että kaupungin nimi on S-market. Ja niin on tuon toisenkin. Niistä sellaisista "sijoita tämä paikkakunta oikealle paikalleen" -kokeista olisi helppoa saada täysi kymppi, kunhan ymmärtäisi pysyä maan rajojen sisäpuolella.

Itseasiassa meillä ei ole mitään tietoa siitä, mikä tulisi Ahvenanmaan ainoan kunnan nimeksi. Sataman valomainoksessa saattaa lukea Viking Line, mutta onko se nyt sopiva nimi perinteiselle hallintoyksikölle? Ehkä olisi selkeämpää nimetä koko saarivaltakunta nimellä Hamn. Senkin kirjoitusasussa on tarpeeksi vaikeusastetta suurimmalle osalle koululaisista.  

Photobucket

 Meillä on molemmilla periaatteessa samanlaiset tunikamekot. Purjolla on valkoiset resorit niin hihansuissa kuin kaula-aukossakin. Lisäksi hänellä on potkuhousut tai trikoiset sukkahousut, ihan miten näitä nyt haluaa luonnehtia. Tärkeintä on, että varpaita ei palele.

Photobucket

Pirjolla on tuinkamekossaan oranssit tai oikeastaan kai persikanväriset resorit. Housut ovat collegekangasta ja ihan tuollaiset suoralahkeiset. Näiden jujuna on lahkeensuun koristeommel, josta emme tietenkään ottaneet lähikuvaa, joten kuvitelkaa se, kyllä te osaatte.